Сценарій заняття до Всесвітнього дня журавля

Мета: розширити та поглибити знання учнів про світ птахів, зокрема про журавлів, вчити дітей вдумливо, дбайливо ставитися до навколишнього середовища, замислюватися над наслідками своїх дій; допомогти усвідомити, яку користь приносять журавлі, повторити правила поведінки в природі; сприяти розвитку спостережливості, інтересу до пізнання природного світу, допитливість; виховувати любов до природи, бажання оберігати її, розвивати вміння працювати в команді, працювати з додатковими джерелами інформації; виховувати почуття толерантності, дбайливого ставлення до пернатих друзів. сприяти екологічному вихованню.

Обладнання й матеріали: виставка книг про птахів, малюнки та фотографії журавлів, набір різнокольорових ниток, клей, ножиці, шаблони.

ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організація дітей:
Доброго ранку, доброго дня!
Хай посміхаються діти щодня!
Кожному дому щастя бажаємо,
Маку — цвітіння, житу — врожаю,
Небові — миру, голубу — неба.
Кожній дитині — усього, що треба.
Барометр настрою.

– Сядьте зручніше, розслабте щоки, губи, плечі. Дихання рівно й спокійно.
Очима подивилися вгору, вниз, вправо, вліво, закрили очі.

А тепер уявіть, що ви – квітка, а ваші долоньки – бутони. Наша квіточка повільно розкривається… і стає такою гарною квіткою. Який настрій викликає у вас ця квітка?
— Подаруйте посмішку один одному і берімося до роботи.

II. Актуалізація об’єктивного досвіду.

Вправа « Погода»

– Діти, ви сьогодні ішли до нас в гості, а що ви бачили навкруги себе? Я хотіла б знати, чи вмієте ви за природою спостерігати?

– Тож давайте про неї розкажемо!
Яка зараз пора року ?
Який місяць?
Чи гріє сонечко ?
Який стан неба?
Який вітер?
Які опади ви спостерігали?
Яких птахів ви бачили?

IIІ. Повідомлення теми й мети заняття.
Сьогоднішнє заняття у нас пройде у цікавій формі. Ви не тільки дізнаєтесь про цікаві моменти життя журавлів, але й закріпите їх практично, навчившись робити сірого журавля із ниток та природного матеріалу.

ІУ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
Нас постійно оточують птахи. Одних ми бачимо майже поруч, інших, щоб побачити ми подорожуємо чи то до лісу, чи до моря. Деяких птахів ми можемо побачити лише в певну пору року, а інших навпаки – кожного дня.

Відгадайте загадку:
Прохолоди чиста просинь –
На поріг ступає осінь.
Вдаль від рідної землі
Линуть в вирій … (журавлі).

Так в яку пору року можна побачити журавлів?
Хто із вас бачив журавлів?
Де вони живуть?
Хто знає, чому треба охороняти журавлів?
А чи знаєте ви, що є таке свято – Всесвітній день журавля?

– Так, є на планеті й таке свято – Всесвітній день журавля. Щороку його відзначають у другу неділю першого осіннього місяця (цьогоріч це – 12 вересня).
Мета його запровадження благородна: привернути увагу людства до загрози зникнення цих птахів. А така загроза існує…
Сьогодні в усьому світі налічується близько 15 видів журавлів. Багато з них занесені до Червоної книги.
В Україні гніздиться 2 види – журавель сірий (біля 700 пар) та журавель степовий (200–250 пар, які занесені до Червоної книги України).
А от на території Київщини мешкає (за повідомленням Департаменту екології та природних ресурсів Київської облдержадміністрації) лише один вид цього птаха – журавель сірий.

Він гніздиться переважно у болотистих районах Полісся. Журавель сірий – великий довгоногий птах, завбільшки, як свійська гуска, з довгою шиєю та прямим сильним дзьобом. Зимують ці пернаті у Північній та Східній Африці, у Південній Азії, а також у Криму. Повертаються з вирію у другій половині березня на постійні місця гніздувань, зокрема – на болотисті місця, зарослі очеретом.

Безпідставне турбування цих птахів людиною, зменшення площі боліт внаслідок осушування – одні з головних причин катастрофічного падіння їх чисельності в Україні. Захисники журавлів щорічно проводять їх облік.

На території Чорнобильського радіаційно-екологічного біосферного заповідника налічується близько 40-50 пар журавля сірого. Цей вид відмічається як звичайний та малочисельний

У. Закріплення нового матеріалу.

– А зараз я хочу перевірити чи уважно ви слухали мою розповідь:
– Яке свято є у журавлів?
– Коли його відзначають?
– Яка мета цього свята?
– Які види журавлів є в Україні?
– Які журавлі мешкають на території Чорнобильського радіаційно-екологічного біосферного заповідника?

УІ. Практична робота.
– Уважно подивіться, що я тримаю в руках? (Це нитки)

– Ви часто спостерігали, як шиють або вишивають ваші мами, бабусі? Які інструменти потрібні для роботи з нитками? (голка, ножиці).
– А чи знаєте ви, що нитки бувають різними?
– Нитки бувають різними завтовшки, за кольором, у них різне призначення.
– Де використовуються нитки? (Для шиття, в’язання, вишивання)
– З ниток можна виготовляти різні вироби й аплікації, іграшки. Ось і сьогодні на нашому занятті ми виготовимо аплікацію з ниток. Аплікацію незвичну, не тільки з ниток, але й будемо використовувати також природні матеріали.
– Як ви думаєте, кого ми будемо виготовляти?
– Так, ми виготовимо аплікацію «Сірий журавель».
– Познайомимося з помічниками, які будуть допомагати у нашій роботі: картон-основа; ножиці; кольорові нитки; клей; пензлик; серветка та сухі листочки, квіти, гілочки, насіння дерев.

Демонстрація та аналіз зразка виробу

Інструктаж, щодо виготовлення роботи:

Повторення правил безпеки при роботі з клеєм і ножицями.
Обрати шаблон малюнка сірого журавля.
Нарізати кольорових ниток необхідних для аплікації.

Поетапно намащувати клеєм та заклеювати контури журавля та інших зображень потрібними кольоровими нитками та листочками, квітками та гілочками природного матеріалу.
Наклеїти готову аплікацію на основу з картону для оформлення рамки.
Самостійна робота учнів. За необхідності надаємо допомогу.


VІ. Виставка та словесне оцінювання робіт
– Чи сподобалися вам ваші вироби?
– Кому б ви їх хотіли подарувати?

VІІ. Підсумок заняття
– Що особливо вам запам՚яталося?
– Які відкриття ви зробили для себе?