Інтерактивний захід: “Вода – джерело життя”. Мета: поглибити знання учнів про воду та її властивості й застосування; дати поняття про значення води в житті людини; ознайомити з наслідками впливу людини на природу, екологічними проблемами, які необхідно вирішувати на сучасному етапі; формувати в учнів активну громадську позицію щодо недопущення забруднення водних ресурсів; виховувати бажання берегти водні ресурси нашої країни.
Обладнання: комп’ютер, презентації “Вода – це життя”, “11 цікавих фактів про воду”, вода, склянки — для кожної дитини, сіль, скляні банки об’ємом 0,5; 1 л та 3 л, водорозчинна фарба сірого кольору, пісок і глина.
Захід розрахований на дітей середнього шкільного віку.
“Вода! У тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху,
тебе не описати, тобою насолоджуються, не розуміючи,
що ти таке. Ти не тільки потрібна, ти і є життя!”
/Антуан де Сент-Екзюпері/
Хід заняття.
І. Організаційна частина, привітання.
ІІ. Інформаційна хвилинка.
ІІІ. Основна частина.
– 22 березня у всьому світі відзначають Міжнародний день води. Резолюцію про святкування Міжнародного дня води прийнято на 47 сесії Генеральної асамблеї Організації Об’єднаних Націй у листопаді 1992 року. У 2000 році ООН прийняла Декларацію тисячоліття ООН та розробила спеціальну Програму дій на ХХІ століття, яка дала б змогу забезпечити кожного жителя нашої планети чистою питною водою.
- Сьогодні ми з вами поговоримо про воду та спробуємо дізнатися, яку роль відіграє вона в житті людини, які властивості має, як людина впливає на стан води своєю діяльністю.
- З водою добре знайомий кожен, хто звик вмиватися, п’є чай, вміє плавати, катається на ковзанах, санчатах або лижах. Вода – це найважливіша речовина на Землі, без якої не може існувати жоден живий організм.
- Глянувши на глобус (чи карту землі) можна побачити, що вода займає 70% поверхні нашої планети. Але більшу частину цієї води людина вживати не може. Чому? (відповідь дітей)
- Правильно, бо вона солона і непридатна для пиття. Якщо уявити, що вся вода нашої планети вміщатиметься в трилітрову банку, то прісна вода займе лише півсклянки. А якщо з цієї склянки надібрати 3 краплі, то вони будуть складати воду рік і озер. Океани, моря і ріки регулюють кругообіг життя на Землі. Вони займають велику площу поверхні землі і впливають на клімат, зберігають рослинний і тваринний світ.
- Перегляд фільму “Вода – це життя”.
- Вікторина “Жива вода”.
- Назвіть воду грецькою. (Гідро)
- Назвіть воду латиною (Аква)
- Який колір має чиста вода? (У товстому шарі — світло-голубий).
- Чи корисно пити чисту воду? (Відносно чистою водою хіміки вважають дистильовану воду. Але вона шкідлива для організму, оскільки позбавлена корисних солей і газів. Вона вимиває з клітин шлунка і кишечника солі, які містять клітинний сік. Це викликає захворювання).
- У якій воді краще розчиняється кухонна сіль: холодній чи гарячій?
(І в тій, і в тій кухонна сіль розчиняється однаково) .
- Чим пояснюється синій колір чистої води океану? (Вибірковим вбиранням і розсіюванням світла у воді. Вода відбиває 5% сонячних променів, сніг — 85%).
- Яку кількість (у процентах) солей повинна містити питна вода? (Близько 0,05%).
- Який процент домішок солей у воді шкідливий для рослин? (0,25 і більше).
- Чому на льоду можна кататися на ковзанах? (Тому що лід під ковзанами внаслідок підвищеного тиску тане. Вода, яка при цьому утворюється, виконує роль мастила і зменшує тертя).
- Чому лід плаває на воді? (Тому що густина льоду менша за густину води).
- Коли тепліше на березі річки: тоді, коли утворюється лід, чи коли він тане?
(Тоді, коли утворюється, оскільки при цьому виділяється тепло. При таненні льоду тепло вбирається).
- Назвіть найдовшу річку в світі. (Амазонка).
- Назвіть річки нашої області. (Дніпро, Прип’ять, Уж, Тетерів …)
- Яке море найсолоніше? (Мертве).
- Немає на Землі речовини, важливішої для нас, ніж звичайна вода, і в той же час не існує більш загадкової речовини, яка має стільки цікавих властивостей.
- Перегляд відеоролика “11 цікавих фактів про воду”.
- Пояснити українські приказки.
Водою не розлити (Міцно дружити).
Воду каламутити (Навмисно щось ускладнювати, заплутувати).
Воду решетом носити; товкти воду в ступі (Даремно тратити сили).
Багато води утекло (Минуло багато часу).
Як з води росте (Дуже легко, гарно і швидко).
Як у воду дивитися (Точно передбачити події).
Виходити сухим із води (Уміло уникати покарання, будучи винним).
Вилами по воді писано (Про те, здійснення чого викликає сумнів).
І за холодну воду не братися (Нічого не робити).
- Вода в житті людини.
– Всі ми знаємо, що вода – це не просто дар природи, це – основа життя. Вода — необхідний компонент життя. Вона потрібна для життєдіяльності рослин, тварин, людини. Людина постійно використовує воду для життя, приготування їжі, миття, прання, відпочинку, спорту, транспортного сполучення і так далі.
- Без їжі людина може прожити місяць, а без води не проживе і семи днів.
- Воду ми п’ємо, з неї ми варимо їжу, в ній купаємося, використовуємо її в побуті. Без води людина не може жити! Багато років тому назад вода в наших річках і озерах була чистою. З кожним роком вона стає дедалі бруднішою і бруднішою. Колись наші дідусі та бабусі могли спокійно користуватися водою з річки, озера або джерела. А сьогодні не завжди в них можна навіть купатися. І якщо забруднення води не зупинити, її хімічний склад може змінитися так, що вона стане остаточно непридатною для людини і всіх живих істот.
- Всім відомо,що людина складається на 80% з води, а тому ми будемо здорові, якщо вода буде чиста і корисна. Але вода потребує захисту, бо їй загрожує небезпека, а саме забруднення.
- IV. Підведення підсумків.
- Чому ж забруднюється наша вода?
Більшість заводів, фабрик, електростанцій скидають свої шкідливі відходи в річки, озера, моря. І тоді їхні води стають отруйними, що призводить до загибелі водних організмів, таку воду не можна пити і готувати на ній їжу. В забрудненій воді з’являються різноманітні бактерії, які швидко розмножуються (вода стає чорною і смердючою). І тоді в багатьох річках не можна навіть купатися. Подекуди бувають закриті для відпочинку навіть морські пляжі. Купаючись у забрудненій воді, можна захворіти. Ми не можемо дізнатися: чиста вода чи ні, тільки дивлячись на неї.
Багато шкідливих речовин не розчиняються у воді і залишаються в ній назавжди. Це важкі метали і пестициди, нафтопродукти, сучасний одноразовий посуд.
– А ви знаєте, до чого може призвести забруднена вода? (Відповіді дітей).
Дослід «Скільки у світі питної води?»
На столі розкладені матеріали для проведення досліду: банки різного об’єму —
- 3 л із водою;
- 1 л – на дні якої насипано трохи солі;
- 1 л – на дні якої насипано трохи піску та глини;
- 0,5 л – на дні якої насипано трохи сухої водорозчинної фарби сірого кольору;
- маленькі склянки — для кожної дитини.
Пропоную дітям уявити, що вода в трилітровій банці — це вся вода нашої планети. На перший погляд, здається, що води багато, проте не вся вона придатна для пиття. Аби діти переконалися в цьому, демонструю, як розподілена вода у світі:
- відливаю воду з трилітрової банки в літрову із сіллю на дні. Пропоную дітям скуштувати воду. Пояснюю, що це солона вода морів та океанів, непридатна для пиття;
- відливаю воду з трилітрової банки в літрову із піском і глиною, збовтую її, щоб пісок і глина піднялися із дна. Пояснюю, що це болотяна прісна вода, також непридатна для пиття;
- відливаю із трилітрової банки воду в півлітрову із сірою фарбою на дні — вода стає брудною. Пояснюю, що це вода, забруднена через промислову діяльність людей. Вона теж непридатна для пиття.
- демонструю дітям, скільки залишилося води в банці (менше ніж третина), і пояснюю, що це — прісна вода, яку можуть вживати люди. Вона міститься у джерелах і криницях. Роздаю дітям маленькі склянки й розливаю в них воду — багатьом дітям не вистачає.
– Бачите, багатьом питної води не вистачило. Аби така ситуація не трапилася насправді, завжди пам’ятайте — води, придатної для пиття, у природі не так вже й багато, тому людям потрібно ставитися до неї дбайливо та ощадливо.