12 жовтня 2023 року набув чинності Закон України №3384-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України про визначення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану» (далі – Закон), який відновлює обов’язок подання декларацій, повідомлень про суттєві зміни у майновому стані, цілодобовий доступ до Єдиного державного реєстру декларацій та, поряд з іншим, повноваження Національного агентства з питань запобігання корупції (далі – НАЗК) щодо повних та спеціальних перевірок декларацій. Подання декларацій за 2021-2022 роки до Єдиного державного реєстру декларацій триватиме до 31 січня 2024 року. До зазначеної дати декларанти мають подати декларації за відповідні звітні періоди у 2021-2022 роках, крім тих осіб, які подали їх добровільно раніше.
Особи, які під час дії воєнного стану до набрання чинності Законом, вже подали декларації за 2021-2022 роки, мають право подати виправлені декларації за ці періоди. Для цього протягом 14 днів з дня набрання чинності Законом (до 25 жовтня 2023 року) їм необхідно буде письмово в довільній формі звернутися до НАЗК з проханням забезпечити можливість подати виправлену декларацію. Після чого зазначені суб’єкти декларування зможуть один раз упродовж 30 календарних днів (з дня відкриття доступу) подати виправлені декларації за ці періоди. Про надання такої можливості декларантам буде повідомлено в їх персональні електронні кабінети у Єдиному державному реєстрі декларацій, без направлення офіційного листа.
Відповідно до законів України «Про державний бюджет України» на 2021, 2022 та 2023 роки, установлений прожитковий мінімум (далі також – ПМ) для працездатних осіб з 1 січня відповідного року (2270 грн – 01.01.2021, 2481 грн – 01.01.2022 та 2589 грн – 01.01.2023).
Отже, отримання суб’єктом декларування доходу, придбання майна або здійснення видатку відображається у деклараціях за відповідний період виходячи з розміру прожиткового мінімуму (з розрахунком та співвідношенням ПМ Х 50) та здійснюється згідно з частинами 5 та 6 статті 46 Закону України «Про запобігання корупції» у грошовій одиниці України за валютним (обмінним курсом) Національного банку України, що діяв на дату одержання доходів/здійснення видатків.
Для відображення видатків, а також будь-яких інших правочинів, вчинених суб’єктом декларування протягом наведених вище звітних періодів, повідомляємо, що відповідний розмір 50 прожиткових мінімумів у 2021 році становив – 113 500 грн, 2022 – 124 050 грн, та у 2023 – 134 200 грн.
Відповідно до наказу НАЗК від 23.07.2021 №450/21, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 29.07.2021 за №988/366610, інформування про суттєві зміни у майновому стані здійснюються суб’єктами декларування, які є службовими особами, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, відповідно до Закону України «Про запобігання корупції», а також суб’єктами декларування, які займають посади, пов’язані з високим рівнем корупційних ризиків.
У разі суттєвої зміни у майновому стані суб’єкта декларування, а саме отримання доходу, придбання майна або здійснення видатку на суму, яка перевищує 50 прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 01 січня року, у якому виник обов’язок подання повідомлення, суб’єкт декларування у десятиденний строк з моменту отримання доходу, придбання майна або здійснення видатку, зобов’язаний повідомити про це Національне агентство.
Інформування Національного агентства про суттєві зміни у майновому стані здійснюється особисто декларантом ляхом заповнення відповідної електронної форми такого повідомлення після автентифікації у персональному електронному кабінеті Єдиного Реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі – Реєстр). Подання повідомлення до Реєстру підтверджується шляхом надсилання інформації про його подання суб’єкту декларування на адресу його електронної пошти, що зазначена в персональному електронному кабінеті, та до персонального електронного кабінету суб’єкта декларування.
Інформація про отримання доходу, придбання майна чи здійснення видатку членом сім’ї суб’єкта декларування не подається! Паперова копія повідомлення до Національного агентства також не подається. Саме повідомлення включається до Реєстру та оприлюднюється і його публічній частині, але без відображення інформації з обмеженим доступом відповідно до законодавства.
При поданні повідомлення про суттєві зміни у майновому стані необхідно виходити з того, що:
- якщо вартість майна перевищує 50 прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 01 січня відповідного року, але була сплачена частинами, розмір кожної з яких не перевищує 50 таких прожиткових мінімумів, повідомлення подається після переходу права власності на таке майно, про дохід, що був нарахований, але не сплачений (не отриманий), не повідомляється;
- при придбанні майна, вартість якого перевищує 50 таких прожиткових мінімумів, подається одне повідомлення, в якому зазначаються відомості у відповідних розділах щодо придбаного мана та здійснення видатку;
- у разі отримання доходу у негрошовій формі (спадщина, подарунок тощо), вартість якого перевищує 50 таких прожиткових мінімумів, подається одне повідомлення, в якому зазначаються відомості у відповідних розділах щодо отримання доходу в негрошовій формі та отриманого майна;
- якщо вартість майна, набутого у власність суб’єктом декларування, йому невідома, повідомлення не подається.
Звертаю увагу, що у разі неповідомлення або несвоєчасного повідомлення про суттєві зміни у майновому стані, суб’єкти декларування притягаться до адміністративної відповідальності згідно з частино 2 статті 172/6 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Увага! Інші суб’єкти декларування повідомлення про суттєві зміни у майновому стані не подають.
За інформацією НАЗК, одночасно з декларуванням також відновлюються механізми фінансового контролю, за результатами якого подані декларації пройдуть логічний та арифметичний контроль показника рейтингу ризику: декларації з найвищим показником рейтингу ризику будуть відібрані для проведення повної перевірки, що дозволить перевірити законність набуття активів тими державними службовцями, до яких роками не доходила черга.
Звертаю увагу на персоніфіковану відповідальність за порушення чинного антикорупційного законодавства, за вчинення якого законом встановлено кримінальну, адміністративну, дисциплінарну та/або цивільно- правову відповідальність.