Заповідник Діяльність Офіційні документи Проекти Громадянам Карти ГІС Геоінформаційний портал Флора Фауна Гриби Лишайники Водні об'єкти Контакти Новини Благодійність Відвідування заповідника Дослідницькі інфраструктури Метеорологічні дані ми у facebook t.me/zapovidnyk instagram






Чорнобильський радіаційно-екологічний біосферний заповідник
Chornobyl Radiation and Ecological Biosphere Reserve
Інтерактивний захід: "Вода – джерело життя".

Мета:  поглибити знання учнів про воду та її властивості й застосування; дати поняття про значення води в житті людини; ознайомити з наслідками впливу людини на природу, екологічними проблемами, які необхідно вирішувати на сучасному етапі; формувати в учнів активну громадську позицію щодо недопущення забруднення водних ресурсів; виховувати бажання берегти водні ресурси нашої країни.

Обладнання: комп’ютер, презентації "Вода – це життя", "11 цікавих фактів про воду", вода, склянки — для кожної дитини, сіль, скляні банки об’ємом 0,5; 1 л та 3 л, водорозчинна фарба сірого кольору, пісок і глина.

Захід розрахований на дітей середнього шкільного віку.

"Вода! У тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху,

 тебе не описати, тобою насолоджуються, не розуміючи,

що ти таке.  Ти не тільки потрібна, ти і є життя!"

                                                                                            /Антуан де Сент-Екзюпері/

Хід заняття.

І. Організаційна частина, привітання.

ІІ. Інформаційна хвилинка.

ІІІ. Основна частина.

- 22 березня у всьому світі відзначають Міжнародний день води. Резолюцію про святкування Міжнародного дня води прийнято на 47 сесії Генеральної асамблеї Організації Об’єднаних Націй у листопаді 1992 року. У 2000 році ООН прийняла Декларацію тисячоліття ООН та розробила спеціальну Програму дій на ХХІ століття, яка дала б змогу забезпечити кожного жителя нашої планети чистою питною водою. 

-       Сьогодні ми з вами поговоримо про воду та спробуємо дізнатися, яку роль відіграє вона  в житті людини, які властивості має, як людина впливає на стан води своєю діяльністю.

-       З водою добре знайомий кожен, хто звик вмиватися, п'є чай, вміє плавати, катається на ковзанах, санчатах або лижах. Вода - це найважливіша речовина на Землі, без якої не може існувати жоден живий організм.

-           Глянувши на глобус (чи карту землі)  можна побачити, що вода займає 70% поверхні нашої планети. Але більшу частину цієї води людина вживати не може. Чому? (відповідь дітей)

-           Правильно, бо вона солона і непридатна для пиття. Якщо уявити, що вся вода нашої планети вміщатиметься в трилітрову банку, то прісна вода займе лише півсклянки. А якщо з цієї склянки надібрати 3 краплі, то вони будуть складати воду рік і озер. Океани, моря і ріки регулюють кругообіг життя на Землі. Вони займають велику площу поверхні землі і впливають на клімат, зберігають рослинний і тваринний світ. 

 

1. Перегляд фільму "Вода – це життя".

 

2. Вікторина "Жива вода".                      

1. Назвіть воду грецькою. (Гідро)

2. Назвіть воду латиною (Аква)

3.  Який колір має чиста вода? (У товстому шарі — світло-голубий).

4.  Чи корисно пити чисту воду? (Відносно чистою водою хіміки вважають дисти­льовану воду. Але вона шкідлива для організму, оскільки позбавлена корисних солей і газів. Вона вимиває з клітин шлунка і кишечника солі, які містять клітинний сік. Це викликає захворювання).

5.  У   якій   воді   краще   розчиняється   кухонна   сіль: холодній чи гарячій?

(І в тій, і в тій кухонна сіль розчиняється одна­ково) .

6.  Чим пояснюється синій колір чистої води океану?  (Вибірковим вбиранням і розсіюванням світла у воді. Вода відбиває 5% соняч­них променів, сніг — 85%).

7.  Яку кількість  (у процентах) солей повинна міс­тити питна вода? (Близько 0,05%).

8.  Який процент домішок солей у воді  шкідливий для рослин? (0,25 і більше).

9.  Чому на льоду можна кататися на ковзанах? (Тому що лід під ковзанами внаслідок підвище­ного тиску тане. Вода, яка при цьому утворюєть­ся, виконує роль мастила і зменшує тертя).

10.  Чому лід плаває на воді? (Тому що густина льоду менша за густину води).

11.   Коли тепліше на  березі  річки:  тоді,  коли утво­рюється лід, чи коли він тане?

(Тоді, коли утворюється, оскільки при цьому ви­діляється тепло. При таненні льоду тепло вби­рається).

12. Назвіть найдовшу річку в світі. (Амазонка).

13. Назвіть річки нашої області. (Дніпро, Прип'ять, Уж, Тетерів …)

14. Яке море найсолоніше? (Мертве).

-       Немає на Землі речовини, важливішої для нас, ніж звичайна вода, і в той же час не існує більш загадкової речовини, яка має стільки цікавих властивостей.

3. Перегляд відеоролика "11 цікавих фактів про воду".

 

4. Пояснити українські приказки.

Водою не розлити (Міцно дружити).

Воду каламутити (Навмисно щось ускладнювати, заплу­тувати).

Воду решетом носити; товкти воду в ступі (Даремно тра­тити сили).

Багато води утекло (Минуло багато часу).

Як з води росте (Дуже легко, гарно і швидко).

Як у воду дивитися (Точно передбачити події).

Виходити сухим із води (Уміло уникати покарання, будучи винним).

Вилами по воді писано (Про те, здійснення чого викликає сумнів).

І за холодну воду не братися (Нічого не робити).


 

5. Вода в житті людини.   

- Всі ми знаємо, що вода – це не просто дар природи, це – основа життя. Вода — необхідний компонент життя. Вона потрібна для життєдіяльності рослин, тварин, людини. Людина постійно використовує воду для життя, приготування їжі, миття, прання, відпочинку, спорту, транспортного сполучення і так далі.

-           Без їжі людина може прожити місяць, а без води не проживе і семи днів.

-           Воду ми п'ємо, з неї ми варимо їжу, в ній купаємося, використовуємо її в побуті. Без води людина не може жити! Багато років тому назад вода в наших річках і озерах була чистою. З кожним роком вона стає дедалі бруднішою і бруднішою. Колись наші дідусі та бабусі могли спокійно користуватися водою з річки, озера або джерела. А сьогодні не завжди в них можна навіть купатися. І якщо забруднення води не зупинити, її хімічний склад може зміни­тися так, що вона стане остаточно непридатною для людини і всіх живих істот.

-       Всім відомо,що людина складається на 80% з води, а тому ми будемо здорові, якщо вода буде чиста і корисна. Але вода потребує захисту, бо їй загрожує небезпека, а саме забруднення.

 IV. Підведення підсумків.

-           Чому ж забруднюється наша вода?

Більшість заводів, фабрик, електростанцій скидають свої шкід­ливі відходи в річки, озера, моря. І тоді їхні води стають отруйними, що призводить до загибелі водних організмів, таку воду не можна пити і готувати на ній їжу. В забрудненій воді з'являються різно­манітні бактерії, які швидко розмножуються (вода стає чорною і смердючою). І тоді в багатьох річках не можна навіть купатися. Подекуди бувають закриті для відпочинку навіть морські пляжі. Купаючись у забрудненій воді, можна захворіти. Ми не можемо дізнатися: чиста вода чи ні, тільки дивлячись на неї.

Багато шкідливих речовин не розчиняються у воді і залишаються в ній назавжди. Це важкі метали і пестициди, нафтопродукти, сучасний одноразовий посуд.

 - А ви знаєте, до чого може призвести забруднена вода? (Відповіді дітей).

Дослід «Скільки у світі питної води?»

На столі розкладені матеріали для проведення досліду: банки різного об’єму —

-         3 л із водою;

-         1 л, на дні якої насипано трохи солі;

-         1 л, на дні якої насипано трохи піску та глини;

-         0,5 л, на дні якої насипано трохи сухої водорозчинної фарби сірого кольору;

-         маленькі склянки — для кожної дитини.

Пропоную дітям уявити, що вода в трилітровій банці — це вся вода нашої планети. На перший погляд, здається, що води багато, проте не вся вона придатна для пиття. Аби діти переконалися в цьому, демонструю, як розподілена вода у світі:

1)    відливаю воду з трилітрової банки в літрову із сіллю на дні. Пропоную дітям скуштувати воду. Пояснюю, що це солона вода морів та океанів, непридатна для пиття;

2)    відливаю воду з трилітрової банки в літрову із піском і глиною, збовтую її, щоб пісок і глина піднялися із дна. Пояснюю, що це болотяна прісна вода, також непридатна для пиття;

3)    відливаю із трилітрової банки воду в півлітрову із сірою фарбою на дні — вода стає брудною. Пояснюю, що це вода, забруднена через промислову діяльність людей. Вона теж непридатна для пиття.

4)    демонструю дітям, скільки залишилося води в банці (менше ніж третина), і пояснюю, що це — прісна вода, яку можуть вживати люди. Вона міститься у джерелах і криницях. Роздаю дітям маленькі склянки й розливаю в них воду — багатьом дітям не вистачає.

 

- Бачите, багатьом питної води не вистачило. Аби така ситуація не трапилася насправді, завжди пам’ятайте — води, придатної для пиття, у природі не так вже й багато, тому людям потрібно ставитися до неї дбайливо та ощадливо.


Чорнобильський радіаційно-екологічний біосферний заповідник Tel: +38 (044) 275-01-88 Електронна пошта: info@zapovidnyk.org.ua